woensdag 19 oktober 2011

Als de maan schijnt door de bomen... DAN IS HET NACHT!

Gisteravond stond ik onder de douche mijn indrukken van de dag te overpeinzen...

Dat is heel vaak zo; mijn gedachten gaan overal even langs.
Soms sta ik opeens een liedje te fluiten, dan te zingen...

Gisteravond deinde er opeens een "goede oude bekende" door mijn hoofd terwijl ik het nieuws, dat ik net van tevoren op het WWW had gelezen,
nog even revue liet passeren.

Het melodietje van een ons allen bekend Sinterklaasliedje...
De titel van dit blog verraad het al maar toch ter verduidelijking…:

“Zie de maan schijnt door de bomen..."




" Zie de maan schijnt door de bomen,
Makkers staakt uw wild geraas.
't Heerlijk avondje is gekomen,
't Avondje van Sinterklaas.
Vol verwachting klopt ons hart,
Wie de koek krijgt, wie de gard.
Vol verwachting klopt ons hart,
Wie de koek krijgt, wie de gard.


O wat pret zal 't zijn te spelen,
Met die bonte harlekijn!
Eerlijk zullen we alles delen,
Suikergoed en marsepein.
Maar o wee, wat bitt're smart,
Kregen wij voor koek een gard,
Maar o wee, wat bitt're smart,
Kregen wij voor koek een gard.”


"Hihihihiiiiiii..." zal menigeen nu denken en "grappig" een ander...

Mijn gedachten gingen verder terwijl dat deuntje nog na bleef klinken in mijn hoofd.

"Als de maan schijnt door de bomen..."

 "Makkers staakt uw wild geraas..."

Met mijn gedachten bij de financiƫle/economische crisis waarin wij zo onderhand met ons allen worden meegesleept...
De mensen in ons land die alweer op de pof of gewoon niet hun wekelijkse boodschappen moeten doen...
De altijd wel om het een of andere bedelende kinderen, die samen met hun gefrustreerde moeders en/of vaders door de supermarkt haasten, om uiteindelijk teleurgesteld te worden…
Mensen die bij de bezinepomp een schuldbekentenis staan te ondertekenen…

Dat laatste zag ik laatst voor mijn ogen gebeuren.

Ik keek er ietwat vreemd van op moet ik zeggen omdat ik de situatie eerst niet helemaal begreep. De pomphouder vertelde me toen dat hij steeds meer en meer goede, oude klanten op de pof liet tanken maar dat hij ze er wel voor liet tekenen.
Mensen realiseer je dit.
De armoede in ons land neemt met de dag toe.
Het is werkelijk al zo ver!


Er zullen veel kinderen zijn, die ondanks hun mooi versierde brieven aan de Goede Sint, wel de maan door de bomen zullen zien schijnen maar van `t hele “Heerlijk avondje” weinig meer zullen kunnen bespeuren.
TRIEST maar waar…

En opeens schoot er een zin door mijn hoofd:


Als de maan al door de bomen schijnt… Dan is het gewoon nacht!

Voor velen zal het zo zijn en niet anders.


Ik vermoed dat veel van de makkers juist wel razend zouden kunnen worden als ze aan hun kinderen denken en daaraan hoe ze hun moeten uitleggen waarom de Goede Sint niet bij hun heeft kunnen komen…


“ Maar o wee, wat bitt’re smart, kregen wij voor koek een gart.”


Zouden de dames en heren Europarlementariƫrs het oude liedje ook nog kennen?

En dan heb ik het nog maar over Nederland.



De groeten,
Gaabs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten